assalamualaikum Pictures, Images and Photos


bawang putih
bawang putih
Gambar bawang putih, gambar bawah pokoknya..

KAJIAN telah berjaya mengungkap misteri penyebab makan bawang putih dapat membantu mengawal kesihatan jantung. Kuncinya ialah allicin, yang diuraikan menjadi senyawa sulfat yang sangat berbau yang mencemarkan bau nafas.

Senyawa ini bereaksi dengan darah merah dan menghasilkan sulfida hidrogen yang merenggangkan saluran darah, dan membuat darah mudah mengalir. Itulah riset dari University of Alabama di kampus Birmingham dengan munculnya di Kertas Kerja Akademi Sains Nasional (NAS).

Namun, pakar Inggeris memperingatkan mengkonsumsi suplemen bawang putih boleh menimbulkan kesan sampingan. Sulfida hidrogen menghasilkan bau telur busuk dan dipergunakan untuk memproduksi bom bau (stink bomb).

Namun, pada kadar rendah, senyawa itu memainkan peranan vital dalam membantu sel-sel saling berkomunikasi dengan sesamanya. Pada pembuluh darah, senyawa itu merangsang sel yang membentuk lapisan mengendur dan menyebabkan pembuluh melebar. Ini pada gilirannya mengurangi tekanan darah, memungkinkan darah mengangkut lebih banyak oksigen ke organ tubuh esensial, dan mengurangi tekanan pada jantung.

Team pengkaji Alabama mencelupkan pembuluh darah tikus pada larutan yang mengadung ekstrak dari bawang putih yang diremukkan.

Satu: Hasilnya sangat menjolok. dengan ketegangan di dalam pembuluh berkurang sebesar 72%.

Kedua: Pengkaji juga mendapati sel darah merah yang terkena sedikit sekali sari bawang putih yang dijual di toserba segera menghasilkan sulfida hidrogen.

Ketiga: Percobaan lanjutan memperlihatkan reaksi kimia berlangsung utamanya pada permukaan sel darah merah.

Team pengkaji menunjukkan indikasi produksi sulfida hidrogen dalam sel darah merah mungkin boleh digunakan untuk menetapkan standard kadar bawang putih yang ditambah kepada makanan.

Ketua kumpulan pengkaji tersebut Dr David Kraus mengatakan: "Hasil kajian kami memperlihatkan bawang putih dalam makanan itu sangat baik."

"Tentu saja di kawasan tempat konsumsi bawang putih tinggi, seperti laut Tengah dan Timur Jauh, tingkat terjadinya penyakit kardiovaskuler rendah."

Judy O'Sullivan, ahli rawat jantung pada Yayasan Jantung Inggeris (BHF), mengatakan: "Penelitian menarik ini mengindikasikan bawang putih mungkin bermanfaat bagi kesehatan jantung."

"Namun, tetap saja belum ada bukti yang cukup menyokong gagasan memakan bawang putih sebagai ubat untuk mengurangi risiko mengalami penyakit jantung," tambahnya O'Sullivan.

"Memasukkan bawang putih sebagai bahagian dari variasi makanan adalah pilihan peribadi," ujarnya.

"Perlu dicamkan bahawa suplemen [bawang putih] dalam kadar tinggi mungkin berinteraksi dengan ubat pelancar darah dan mungkin memperbesar risiko pendarahan," kata Judy O'Sullivan. (BBC)

KISAH LAIN TENTANG BAWANG

Bawang-bawangan

Bawang turut mempunyai khasiat yang luar biasa dalam sejarah perubatan. Saya kongsikan bersama anda kisahnya :

Dalam satu post kesihatan diceritakan :

Pada tahun 1919, satu wabak flu telah membunuh hampir 40 juta orang. Terdapat seorang doktor yang kemudiannya melawat perkampungan para petani yang dilanda teruk oleh wabak tersebut. Hampir keseluruhan keluarga petani yang ada di perkampungan tersebut telah meninggal dunia. Apa yang mengejutkan doktor tersebut, apabila beliau tiba di sebuah rumah, beliau mendapati seluruh anggota keluarga petani tersebut sihat-sihat belaka tanpa ada seorang pun yang sakit. Hal ini membuatkan doktor tersebut tertanya-tanya bagaimana ianya terjadi?

Doktor tersebut bertanya pada petani dan mendapat jawapan yang mengejutkan dari isterinya. Beliau mengatakan yang beliau meletakkan sejumlah bawang di meja dapur dan di dalam setiap bilik. Doktor yang tidak mempercayai bahawa bawang yang melindungi mereka meminta bawang-bawang tersebut dan mengkajinya di bawah mikroskop.Keputusannya sangat mengejutkan doktor tersebut. Bawang tersebut penuh dengan virus flu yang melanda seluruh kampung dan ini membuktikan bawang menyerap virus sekaligus meletakkan keluarga tersebut dalam keadaan sihat walafiat. (Tidak dinyatakan adakah bawang tersebut bawang besar atau bawang merah)

Juga terdapat kisah lain yang menyatakan sebuah syarikat hampir bankrap apabila ramai para stafnya yang terkena flu sehingga menyebabkan para pelanggan lari. Pemiliknya kemudian meletakkan beberapa mangkuk yang berisi bawang di setiap sudut bilik dan akhirnya para stafnya kembali sihat sehingga tidak ada lagi serangan flu selepas itu.

Khasiat Bawang putih


Bawang putih atau nama saintifiknya: Allium sativum,L. telah lama dikenali sejak berabad-abad lamanya. Malahan tumbuhan istimewa ini telah digunakan oleh hampir semua masyarakat di dunia. Ini adalah kerana ciri-cirinya yang amat memberi manfaat. Contohnya, ahli farmakopoeia Li Shih-Chen yang terkemuka di zaman Dinasti Ming telah mendokumenkan banyak faedah bawang putih terhadap kesihatan dalam bukunya yang berjudul The Compendium of Materia Medica. Bawang putih adalah sefamili dengan bawang merah atau nama saintifiknya: Allium cepa,L Kedua-dua tumbuhan ini telah dinamasaintifikkan oleh Carl Linnaeus iaitu Bapa Taksonomi Moden.

Khasiat bawang putih bukan sahaja terletak pada bebawangnya. Daun bawang ini turut mempunyai khasiat yang tersendiri dan boleh dimakan. Malahan kulit bawang ini juga turut boleh dimanfaatkan. Contohnya dalam masyarakat Melayu terutamanya dinegeri-negeri selatan Semananjung Malaysia, kulit bawang putih digunakan untuk membuat telur pindang bersama-sama bahan yang lain. Ia dikatakan mampu membuatkan rasa telur tersebut lebih enak selain daripada meninggalkan aroma yang tersendiri.

KHASIAT BAWANG PUTIH SECARA SAINTIFIK

PENCERNAAN

Bawang putih membantu pencernaan dan menambahkan nafsu makan.Apabila dimakan mentah, bawang putih meransang perembesan air liur. Ia meluaskan tindakan pepsin (satu enzim yang membantu mencerna protein) dan menaikkan tahap asid hidroklorik di dalam perut. Ia juga meningkatkan perembesan cecair usus dan meluaskan tindakan enzim yang mencerna karbohidrat. Selain itu, bawang putih mengandungi banyak serat diet, vitamin B1, vitamin C dan baunya yang istimewa meransang nafsu makan kebanyakan individu.

PENYAKIT KARDIOVASKULAR

Bawang putih merendahkan tahap lipoprotein yang 'jahat' contohnya LDL, VDL di dalam darah. Ia juga meningkatkan tahap lipoprotein yang baik contohnya HDL di dalam darah dan menyekat pengumpulan darah. Ini bermakna penggunaan bawang putih yang berterusan boleh mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular atau penyakit jantung.

BARAH

Bawang putih menyekat pembahagian dan pertumbuhan sel darah di bahagian seperti kolon, hati, buah pinggang, kulit, esofagus, perut, pundi, buah dada dan serviks. Pati bawang putih boleh mengurangkan ketoksikan siklofosfamida, sejenis ubat yang digunakan dalam rawatan barah.

FUNGSI ORGAN

Apabila bawang putih dimakan mentah, dialil sulfida membentuk hidrogen sulfida di dalam badan. Ini dikumuh melalui paru-paru iaitu tempat antibiotik dan tindakan ransangan berlaku. Melalui saraf spina dan vagus, hidrogen sulfida meransang pelbagai organ, menggalakkan peredaran darah dan memperbaiki metabolisme.

TAHAP GULA DALAM DARAH

Bawang putih mengawal tahap gula dalam darah dengan berkesan. Ini amat penting bagi memastikan tiada gula berlebihan dalam badan. Apabila tahap gula berlebihan dalam tubuh , individu tersebut mudah dijangkiti pelbagai penyakit dan penyakit yang paling digeruni ialah kencing manis.

GARLIC OIL SOFTGEL

Khasiat dan Kelebihan:

  • Sebagai antibiotik alami di dalam tubuh manusia.
  • Menghambat kemerosotan otak dan sistem kekebalan
  • Membantu menghambat proses penuaan. Menghambat pertumbuhan sel kanser.
  • Mengamalkan bawang putih, risiko terkena kanser dapat dikurangkan.
  • Bawang putih yang diamal secara rutin dalam jangka waktu tertentu dapat membantu menurunkan kadar kolesterol.
  • Zat anti-kolesterol dalam bawang putih yang bernama ajoene menolong mencegah penggumpalan darah.
  • Bawang putih dapat membantu meredakan stress dan kemurungan.
  • Mengandung vitamin A, B, C, kalsium, potasium.
  • Mengandungi antioksidan, karoten dan selenium.
  • Meningkatkan insulin darah bagi penderita diabetes.
  • Melumpuhkan radikal bebas yang mengganggu sistem kekebalan tubuh
  • Bermanfaat sebagai penawar racun (detoxifier) yang melindungi tubuh dari berbagai macam penyakit.

Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia: RM 32
Sabah & Sarawak: RM 36

Harga Pengedar HPA
Semenanjung Malaysia: RM 28
Sabah & Sarawak: RM 32

Nilai Mata (NM): 10

Posted by Haddy Haswyra Sunday, January 24, 2010

0 comments

Post a Comment

Subscribe here

PENGUMUMAN

Kuliah Mingguan HPA Tanjong Malim akan diadakan pada:

Masa : 9.00 Malam
Tempat : HPA Cawangan Tanjong Malim
Tarikh : Setiap Hari Rabu


Dijemput kepada semua warga Tanjong Malim datang beramai-ramai ke Kuliah Mingguan ini bagi mendalami ilmu serta mengetahui selok belok menjadi usahawan HPA dan Islam yang berjaya.

KEISTIMEWAAN MENJADI AHLI HPA:


# Yuran keahlian HPA hanya RM 30.00 sahaja seumur hidup.

# Tiada yuran tahunan.

# Perniagaan ini boleh diwarisi.

# Peluang menikmati pelbagai bonus dan insentif yang disediakan.

# Terdapat 11 ganjaran bonus hebat dari HPA.

# Diskaun harga untuk semua produk dari 20% - 25%.
Peluang menambah ilmu perawatan seperti bekam, akupunktur, refleksologi, kiropraktik, ilmu diagnos penyakit melalui tapak tangan, iridologi (anak mata), lidah dan denyutan nadi.

# Pelan pemasaran yang begitu mudah. ADIL dan SUKSES.

# Tiada penurunan pangkat dan peratusan bonus serta tiada group sales maintain!

# Berpeluang menjana pendapatan lumayan melalui program 5 angka dalam masa 5 bulan dengan menyertai Seminar Perkongsian Bijak Cemerlang (PBC) HPA.

# Berpeluang melabur dalam Koperasi Wahida HPA. Anggaran pulangan 10-25% setahun.


AKAN DATANG!!!!

Program (PBC) PERKONGSIAN BIJAK CEMERLANG, Bulan Februari di KOMPLEKS TABUNG HAJI KELANA JAYA, anjuran Kelab Pemimpin Utara (KPU) akan diadakan seperti berikut:

Tarikh : 26 - 27 Jun 2010
Tempat : Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya
Yuran : RM 160/seorang


Daftarkan segara peserta anda. Maklumat lanjut, sila hubungi: Abdul Hadi di talian 019-5960282

PESANAN PRODUK

Untuk membuat pesanan produk, ikuti langkah ini :

1. HUBUNGI SAYA :
a) Telefon bimbit : 019-5960282 atau
b) Telefon rumah : 05- 4584306 atau
c) E-mail : abdhadi@upsi.edu.my

2. KAEDAH BAYARAN :
a) Bank Islam : 02020020322038 atau
b) Maybank Berhad : 152023180894 atau
c) Cek Bank Tempatan atau
d) Wang Pos
Atas nama ABDUL HADI BIN AHMAD

3) HUBUNGI SAYA SETELAH ANDA MEMBUAT BAYARAN.

Nota :
1) Penghantaran PERCUMA bagi kawasan TANJONG MALIM sahaja.
2) Luar kawasan Kuala Lumpur, tambah RM5.00 sebagai cas penghantaran.

LIHAT CAWANGAN HPA