Suatu ketika, Muaz b Jabal ra mengadap Rasulullah SAW dan bertanya: "Wahai Rasulullah, tolong huraikan kepadaku mengenai firman Allah SWT:"Pada sangkakala ditiup,maka kamu sekalian datang berbaris-baris"Surah an-Naba':18 Mendengar pertanyaan itu, baginda menangis dan basah pakaian dengan air mata.Lalu menjawab: "Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepada aku, perkara yang amat besar,bahawa umatku akan digiring, dikumpulkan berbaris-baris menjadi 12 barisan, masing-masing dengan pembawaan mereka sendiri...." Maka dinyatakan apakah 12 barisan tersebut :-

BARISAN PERTAMA
Di iring dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: "Mereka itu adalah orang-orang yang sewaktu hidupnya menyakiti hati jirannya, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KEDUA
Diiring dari kubur berbentuk babi hutan. Datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: "Mereka itu adalah orang yang sewaktu hidupnya meringan-ringankan solat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KETIGA
Mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh dengan ular dan kala jengking. "Mereka itu adalah orang yang enggan membayar zakat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KEEMPAT
Diiring dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancutan keluar dari mulut mereka."Mereka itu adalah orang yang berdusta di dalam jualbeli, maka inilah balasannya dan tempat mereka adalah neraka..."


BARISAN KELIMA
Diiring dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai. Ketika itu Allah SWT menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di Padang Mahsyar. "Mereka itu adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah SWT, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KEENAM
Diiring dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan. "Mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KETUJUH
Diiring dari kubur tanpa mempunyai lidah tetapi dari mulut mereka mengalir keluar nanah dan darah."Mereka itu adalah orang yang enggan memberi kesaksian di atas kebenaran,maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KELAPAN
Diiring dari kubur dalam keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki ke atas."Mereka adalah orang yang berbuat zina, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KESEMBILAN
Diiring dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh."Mereka itu adalah orang yang makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sebenarnya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KESEPULUH
Diiring dari kubur mereka dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan penyakit sopak dan kusta. "Mereka adalah orang yang derhaka balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KESEBELAS
Diiring dari kubur mereka dengan berkeadaan buta mata-kepala, gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka terjulur memanjang sampai ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran. "Mereka adalah orang yang minum arak, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KEDUA BELAS
Mereka diiring dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka,datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan: "Mereka adalah orang yang beramal salih dan banyak berbuat baik. Mereka menjauhi perbuatan derhaka, mereka memelihara solat lima waktu, ketika meninggal dunia keadaan mereka sudah bertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah syurga,mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha Pengasih..."

Posted by Haddy Haswyra Wednesday, January 27, 2010

0 comments

Post a Comment

Subscribe here

PENGUMUMAN

Kuliah Mingguan HPA Tanjong Malim akan diadakan pada:

Masa : 9.00 Malam
Tempat : HPA Cawangan Tanjong Malim
Tarikh : Setiap Hari Rabu


Dijemput kepada semua warga Tanjong Malim datang beramai-ramai ke Kuliah Mingguan ini bagi mendalami ilmu serta mengetahui selok belok menjadi usahawan HPA dan Islam yang berjaya.

KEISTIMEWAAN MENJADI AHLI HPA:


# Yuran keahlian HPA hanya RM 30.00 sahaja seumur hidup.

# Tiada yuran tahunan.

# Perniagaan ini boleh diwarisi.

# Peluang menikmati pelbagai bonus dan insentif yang disediakan.

# Terdapat 11 ganjaran bonus hebat dari HPA.

# Diskaun harga untuk semua produk dari 20% - 25%.
Peluang menambah ilmu perawatan seperti bekam, akupunktur, refleksologi, kiropraktik, ilmu diagnos penyakit melalui tapak tangan, iridologi (anak mata), lidah dan denyutan nadi.

# Pelan pemasaran yang begitu mudah. ADIL dan SUKSES.

# Tiada penurunan pangkat dan peratusan bonus serta tiada group sales maintain!

# Berpeluang menjana pendapatan lumayan melalui program 5 angka dalam masa 5 bulan dengan menyertai Seminar Perkongsian Bijak Cemerlang (PBC) HPA.

# Berpeluang melabur dalam Koperasi Wahida HPA. Anggaran pulangan 10-25% setahun.


AKAN DATANG!!!!

Program (PBC) PERKONGSIAN BIJAK CEMERLANG, Bulan Februari di KOMPLEKS TABUNG HAJI KELANA JAYA, anjuran Kelab Pemimpin Utara (KPU) akan diadakan seperti berikut:

Tarikh : 26 - 27 Jun 2010
Tempat : Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya
Yuran : RM 160/seorang


Daftarkan segara peserta anda. Maklumat lanjut, sila hubungi: Abdul Hadi di talian 019-5960282

PESANAN PRODUK

Untuk membuat pesanan produk, ikuti langkah ini :

1. HUBUNGI SAYA :
a) Telefon bimbit : 019-5960282 atau
b) Telefon rumah : 05- 4584306 atau
c) E-mail : abdhadi@upsi.edu.my

2. KAEDAH BAYARAN :
a) Bank Islam : 02020020322038 atau
b) Maybank Berhad : 152023180894 atau
c) Cek Bank Tempatan atau
d) Wang Pos
Atas nama ABDUL HADI BIN AHMAD

3) HUBUNGI SAYA SETELAH ANDA MEMBUAT BAYARAN.

Nota :
1) Penghantaran PERCUMA bagi kawasan TANJONG MALIM sahaja.
2) Luar kawasan Kuala Lumpur, tambah RM5.00 sebagai cas penghantaran.

LIHAT CAWANGAN HPA